woensdag 20 januari 2010

Zorgvuldig

Hond Sita kan door omstandigheden niet meer bij haar huidige eigenaar blijven. Haar nicht overweegt de hond in huis te nemen maar realiseert zich ineens dat de katten Gabriël en Spinny ook recht op inspraak hebben. Alhoewel ze zelf prima in staat is om met de dieren te communiceren, vraagt ze mij vanwege de objectiviteit.
Het lijkt erop dat alles goed zou kunnen gaan maar bij Sita merk ik ook onzekerheid, verdriet en zenuwen. Het is ook niet niks. Sita komt op proef en ik kom de tweede dag ook even kijken. Er heerst een wat voorzichtige sfeer. Ondanks dat de vrouw oppert dat ik wel met Sita mag babbelen, doe ik dat niet.
Thuisgekomen zit het me niet helemaal lekker en ik besluit alsnog contact te maken met Sita. ‘Waarom praatte je niet?’ vraagt ze meteen. Ai … Ze laat me zien dat ze op een kruispunt staat, dat ze zich alleen voelt en vertelt dat ze een lieve, bescheiden en gevoelige hond is. Ze ziet dat deze vrouw niet voor haar alleen kan kiezen en ik beaam dat: Gabriël en Spinny zijn er en zij heeft haar leven. Volgens Sita moet haar een plek aangeboden worden.
Op dit bericht onderneemt de vrouw meteen actie. Ze voelt het verdriet van de hond ook en maakt energetisch wat schoon. Dan gaat ze ‘in familieoverleg’ en maakt heel bewust een plekje voor Sita en biedt haar die aan. Sita gaat daar enthousiast op in. De vrouw vindt het super te merken hoe het open houden van de communicatie zo snel al zoveel impact heeft. Na dit familieoverleg zitten ze alle vier heel gemoedelijk binnen een straal van anderhalve meter bij elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten