maandag 18 januari 2010

Hiërarchie

Dieren doen aan hiërarchie. Het is iets natuurlijks en over het algemeen kent een huisdier zijn of haar plaats. Maar soms heeft een dier het ‘te hoog in de bol’ en laat zich letterlijk hoog gepositioneerd zien. Het is dan aan mij om uit te leggen dat de mensen bovenaan staan. Uiteraard doe ik dit in overleg want het kan niet zijn dat ik iets uitleg waar de mensen niet naar leven. Dat geeft verwarring bij het dier.
Een hond had daar erg veel moeite mee. Hij liet zich aan de eettafel zien, op een stoel, tussen zijn twee mensen in. Het duurde een hele tijd voor hij vrijwillig op de grond ging zitten.
Een jonge kat had zichzelf ook te hoog geplaatst. Fysiek liet ze dit zien door erg aanwezig te zijn en veel te hardhandig te zijn naar mensen. Naar mij liet ze zichzelf op ooghoogte van de mensen zien. Toen ik uitlegde dat het op die manier niet prettig leefbaar is, ging ze naar beneden. Later hoorde ik van de eigenaar dat ze sindsdien op de barkruk zit. Toen ik weer contact met haar opnam, liet ze zich netjes op de grond zien. Ze is nog steeds ondeugend en eigenwijs maar het contact met haar is beter en ook de kinderen durven weer met haar te spelen.
Een andere kat had zich de man des huizes toegeëigend. Toen ik uitlegde dat de man en de vrouw voor elkaar op de eerste plaats kwamen, kon ze dit accepteren. Na een aantal dagen mocht de vrouw haar voor het eerst aanhalen en knuffelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten