vrijdag 29 januari 2010

Raadsel rond put

Op een dag spreek ik een paard en ik kom er maar niet achter wat hij wil zeggen. De hele tijd laat hij een put zien en hoe ik mijn vragen ook formuleer, ik weet niet wat hij bedoelt. Ik stel de eigenaar voor dat ik de volgende dag alleen met het paard spreek. Die volgende middag geeft hij weer het beeld van die put en weer kom ik er niet uit. Omdat ik niet wil opgeven hou ik het lijntje met het paard open maar ondertussen val ik wel in slaap. Op een gegeven moment schrik ik wakker en verontschuldig me naar het paard dat ik met mijn aandacht weggevallen was. Het dier moet er juist erg om lachen en ontspant helemaal. Op dat moment komt het bij me door dat het dier wilde laten weten dat hij zelf in de put zit! Er is al lange tijd veel spanning rondom hem en door omstandigheden houden dier en eigenaar elkaar daarin in stand. Het paard vindt het heerlijk dat ik in zijn aanwezigheid zo ontspannen ben dat ik in slaap viel. Vanaf dat moment kunnen we helder met elkaar communiceren en heb ik zijn noden kunnen doorgeven aan de eigenaar. Het gaat nu heel goed met het dier.

2 opmerkingen:

  1. Ha Piek,

    En volgens mij spreek je dan over / met mijn paardje! Het gaat super met haar!
    Groet,
    Celine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piek: Wat ik zo leuk vind, is dat ik dit putverhaal soms als anekdote vertel als iemand wil weten hoe diercommunicatie werkt. En je paard krijgt iedereen ermee aan het lachen, Celine! Zo heeft haar misère van destijds een leuk staartje ... En dat past dan toevallig weer bij de foto (die verder niks met het verhaal te maken heeft).

    BeantwoordenVerwijderen