zondag 17 januari 2010

Tweedehands gevoelens

Ik noem het tweedehands gevoelens, de gevoelens die ik via dieren ervaar. Het is belangrijk dat ik ze binnen krijg omdat ik eigenaren dan kan uitleggen wat het dier ervaart.
Er is onderscheid tussen lichamelijke en emotionele gevoelens. Er zijn een aantal lichamelijke gevoelens die mij vreemd zijn maar die ik toch ervaar: epilepsie, blindheid, tumoren, koliek, tia, ernstige verstopping, verstikking, hartstilstand, vuurwerk dat in je hoofd uiteen lijkt te knallen. Dan zijn er lichamelijke gevoelens die ik wel ken maar door het dier in andere mate en op andere plaatsen gevoeld worden.
De emotionele gevoelens die er bij dieren heftig inhakken (en via hen bij mij dus ook) zijn mijzelf ook bekend: verdriet, blijdschap, boosheid, angst, verwardheid, alleen voelen, enthousiasme etc.
En dan is er de mix van lichamelijk en emotioneel. Ik ervaar ze via de dieren en op het moment dat ik het uitleg aan eigenaren, trekken die zelf de conclusie: het lijkt op zwakbegaafdheid, autisme of ADHD.
Het ervaren van andermans gevoelens zijn voor mij geen last maar een rijkdom. Ik moet er alleen voor zorgen dat ik het niet tot mijn probleem maak. Maar dat is met intensieve gesprekken met mensen net zo. En als ik toch verwerkingstijd nodig heb na een gesprek, dan pak ik er een sigaartje bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten