dinsdag 19 januari 2010

Rondleiding door heer

Iemand wil graag een ‘functioneringsgesprek’ met haar kat en vraagt mij daarin te tolken. Op de vraag hoe het met hem gaat, laat hij zijn hele huis zien. Dit gaat op een heel waardige, gedecideerde manier. Ik krijg echt een rondleiding. Hij laat zien dat hij eten krijgt, hij laat de mensen en mededieren zien, zijn lievelingsplekjes waar hij zit, de kleine badkamerondeugden. De vrouw wil graag weten hoe hij de eerste vier jaar van zijn leven als dekkater in de cattery heeft ervaren. Hier wil hij even aandacht aan besteden door die deur naar het verleden op een kier te zetten. Ik mag even naar binnen kijken, zien dat het donker maar schoon was en dan doet hij de deur op een gentleachtige manier weer dicht. Afgesloten.
Het hele gesprek speelt zich alleen af in beelden. Die vertaal ik naar de vrouw en die moet vaak heel erg lachen want ze herkent de kat er meteen in. We zijn het er beiden over eens dat hij hun bezoek echt ontvangt, als een heuse gastheer.
Ik schreef al over standsverschillen. Nou, deze kater is ook echt een heer van stand. De vrouw had dat goed aangevoeld want ze veranderde zijn naam Amigo in Sir Enfield. Intimi noemen hem Enfield.
Achteraf zie ik dat Sir Enfield heel zorgvuldig zijn beelden heeft doorgegeven: een aantal beelden voor de vrouw als opheldering/bevestiging en een aantal beelden voor mij als informatie, dingen die de vrouw toch al wist. Want een echte heer besteedt ook tijd en aandacht aan de tolk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten