maandag 18 januari 2010

Geheimpje

Ik leer kat Marie kennen in de laatste weken van haar leven. Ze wil haar dieetvoer niet meer en wil het liefst gewoon gezellig met haar mensenpartner samen eten. En in zijn armen rustig sterven. Als ik dit vertel aan de man, zegt hij dat zijn hond ook zo gestorven is. Hij legt uit waar de sterfplek in huis is en vraagt of de kat kan vertellen waarom zij deze plaats soms mijdt. De kat vertelt dat de hond nog vaak aanwezig is in huis en dat ze eigenlijk een driehoeksverhouding hebben. Meteen vertelt ze dat ook zij niet weggaat bij deze man na haar overlijden. Ze moet er zelf erg hard om lachen want eigenlijk had deze driehoeksverhouding geheim moeten blijven.
Een aantal dagen later eet en drinkt ze helemaal niet meer. Ze geeft door dat ze het allemaal wel goed vindt zo. Ze heeft geen lust meer om te vechten. Haar tijd met deze man zit erop. Ze wil hem graag zeggen dat ze van hem houdt en zegt dat hij zich erg veel zorgen maakt. Haar verantwoordelijkheidsgevoel naar hem is erg groot omdat hij alleen achter blijft.
Deze kat is rustig zelf dood gegaan, in nabijheid van de man. Zowel de dierenarts als ik hebben het proces tussen deze twee mogen volgen en waren getuige van zijn blijheid dat het zo vreedzaam verlopen is.
Als ik aan deze man denk, zie ik hem lekker buiten lopen, de natuur in. Achter hem, ter hoogte van zijn schouderbladen, bevinden zich de hond en de kat. Een onafscheidelijk trio. Maar eigenlijk is dit een geheimpje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten