vrijdag 22 januari 2010

Valse start

Ik denk dat het iedereen het wel eens gebeurt: een gesprek verkeerd beginnen. Mij overkwam het met een kat. Ik begon te gehaast omdat er net uitgerekend op het tijdstip van bellen iemand langskwam die ik vanwege mijn afspraak de deur moest wijzen. De vrouw voor wie ik tolkte viel met haar eerste vraag met de deur in huis. Normaal gesproken zou ik gevraagd hebben met een andere vraag te beginnen. Nu legde ik de kat meteen voor dat de huisbewoners haar niet boven wilden hebben.
‘Waarom niet?’ kwam het bits. Alle aangevoerde redenen van de vrouw vond ze niet gelden. Kattenharen: 'Ik ben niet vies.' Vlooien: 'Moeten ze me maar ontvlooien.' En waarom zou ze haar rust daar niet mogen zoeken? Het gesprek bleef defensief gaan en ik realiseerde me dat het lag aan mijn valse start. Ik legde de kat uit dat het een fout begin was, ze aanvaardde mijn excuses en we begonnen opnieuw. Vanaf toen was er redelijk overleg mogelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten