donderdag 28 januari 2010

Externe hulp

Dieren nemen soms ziektes van mensen over. Ik vraag kat Loesje waarom zij dit doet.
‘Als iemand zelf de balans niet kan vinden, kan een dier verlengstuk zijn en een stukje pijn overnemen,’ legt ze uit. ‘Dan draagt de mens iets minder en het dier iets meer. Daardoor is de mens weer in balans.’ Hierbij krijg ik het beeld door van een weegschaal: daar waar de mens zijn kant te zwaar maakt, verzwaart het dier zijn eigen kant waardoor er weer balans is.
‘Waarom doe je dat?’ vraag ik. ‘Uit liefde.’ ‘Wij als mensen zeggen: opoffering is niet goed, ieder heeft zijn eigen taak,’ zeg ik bijdehand. ‘Dit is mijn taak.’
Ik blijf zitten met de vraag wat voor zin het heeft maar daar heeft Loesje antwoord op: ‘Als het mens via mij ziet wat er bij hem gebeurt, kan hij zich corrigeren. Ik ben de spiegel. Soms heeft iemand externe hulp nodig om het intern op orde te krijgen.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten