woensdag 3 maart 2010

Regels uitgelegd

Lara is een hond waar ik veel plezier om heb gehad tijdens gesprekken. Ze wist me altijd aan het lachen te maken. En dat terwijl haar baasjes uitgeput en bijna ten einde raad waren. Ze namen contact met me op omdat Lara al maanden blafte ’s nachts en zij de uitputting nabij waren. Ik heb Lara uitgelegd dat de nachten er zijn om te slapen. Toen sliep ze door.
Er waren meer dingen waar Lara een heel eigen kijk op had. Ze was bijvoorbeeld de enige hond die tijdens de puppycursus niet bij haar baasjes kwam. ‘Die ken ik toch al?’ was haar redenatie. Ze doet ook niet aan tuintjes van buren: ‘Waarom mag ik daar niet heen als het er lekker ruikt?’ Dit gecombineerd met een enorme energie, een grote gevoeligheid en een neiging tot ‘zweven’ maakt dat ze een enorme uitdaging is voor haar mensen. En die doen het ontzettend goed! Mijn complimenten.
Een half jaar na het gesprek over de nachtelijke onrust werd ik weer gebeld. Lara blafte weer ’s nachts. Voor het ging ontaarden, schakelden ze mij in. Ik herhaalde dat de nachten er zijn om te slapen. ‘O ja,’ hoorde ik. Ik dacht dat ze flauw aan het doen was maar de volgende dag realiseerde ik me dat ze serieus was en de regel inderdaad even kwijt was. Lara slaapt weer door.

(Daarmee was Lara er nog niet met alles. Zie daarvoor de aanvulling van Angélique bij Reacties.)

1 opmerking:

  1. Hoi Piek,
    Ik wil je meer credits geven dan je jezelf doet! Lara blafte niet alleen 's nachts, ze kon helemaal niet alleen zijn, wij sliepen idd al vanaf dat we haar hadden (2 1/2 maand voordat we contact met je opnamen) bij haar beneden op een matrasje, konden bijna de deur niet uit samen. Jij hebt haar uitgelegd dat de nachten waren om te slapen maar ook dat honden dat alleen doen, dat honden wachten op hun baasje als ze even weg zijn en nog heel veel meer dingen. We zijn je daar erg dankbaar voor! We hebben een geweldige hond die veel aandacht en soms hulp nodig heeft die proberen we haar op een zo goed mogelijke manier te geven en jij hebt daar erg bij geholpen. Gelukkig kan Lara zelf ook aangeven wat ze wel of niet wil.
    Dank je voor je complimenten aan ons!
    warme groet, Angélique

    BeantwoordenVerwijderen