vrijdag 14 mei 2010

Relatie-uitleg

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dieren dingen veel sneller oppikken dan mensen. Het lijkt erop dat ze op dit communicatieniveau situaties helder kunnen zien en hun inzichten kunnen aanpassen. Ik was in contact met een grijze roodstaartpapegaai die twaalf jaar lang bij één vrouw gewoond had. Het afgelopen jaar was er een man in hun leven gekomen. In het eerste gesprek liet de papegaai heel duidelijk zien dat hij zijn leven afbakende en dus ook zijn relaties met anderen dan de vrouw. Ik heb hem gevraagd of hij ook ruimte wilde maken voor de man en heel langzaam en subtiel maakte hij ruimte. In een tweede gesprek bleek hij de man te accepteren (hij liet hen zien als een driehoek, waarin ieder een even groot deel had) maar hij vond dat de vrouw teveel in de schaduw stond. Ik heb de papegaai uitgelegd dat de vrouw dit niet zo ervoer maar dat de man even meer ruimte kreeg in verband met het overlijden van zijn vader. Het dier liet dit op zich inwerken en liet toen weer de driehoek zien. Nu liet hij het zien als bewegende stukjes die weer op hun plaats kunnen glijden. De ene keer heeft de een wat meer ruimte nodig, de andere keer de ander. Ik vond het een fantastisch mooi beeld van deze fijngevoelige papegaai.
Het gaat goed met hen. “Respect en vertrouwen, mooi hè?” mailde de vrouw een paar dagen later. Dat zegt niet alleen wat van de papegaai maar ook hoe deze mensen met hem omgaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten